(Please contact us if you would like an English version) : sillerlass(at)saugen.no
Ålesund to Sandnessjøen Sandnessjøen to Lofoten
For 20 år siden sa en svensk veteranseiler til meg ”Norskekysten er unik i global sammenheng, særlig hvis du tar deg god tid og kombinerer seiling med strandhugg og fjellturer” . Hans panegyriske uttalelser om Norskekysten inspirerte oss til vår første Vestlandstur i 1999. Vi seilte fra Oslofjorden til Bjørnsund nord for Molde og retur med vår Ballad. Flotte opplevelse med strandhugg til Folgefonna, Hornelen og Slogen innerst i Norangfjorden. Turen ga mersmak og sommeren 2004 seilte vi Tønsberg-Lofoten og retur med vår HR 36.
Vi planla å seile raskt opp til Nordland og Lofoten for så å ta det rolige på returen. 100 dager og 2100 utseilt distanse sa planen. Vel hjemme 8. august viser loggboka vår at vi har vært ute i 93 dager og seilt 2380 nm. Vi hadde 73 stopp hvilket ga behaglige 33 sjømil per dag i snitt. Når vi sto på gjorde vi 80-90 nm per dag, derfor hadde vi også mange fine hviledager.
Etter tokten sier vi oss enig med vår svenske venn: Norskekysten er unik og spekkfull av naturopplevelser. Båhuslen- og Sørlands-kysten er overbefolket og begynner å bli utrivelig i topp sesongen. Men på den unike Vestlands og Nordlands kysten finnes det jo nesten ikke norske seilere. Nordover, med stor forskjell på flo og fjære, brukte vi fenbderbordet bare et par ganger. Vanligvis fant vi gode flytebrygger med strøm og vann. Men vi lå helst ute i skjærgården for anker i en lun lagune hvis været var høvelig. Vi håper at våre opplevelser kan inspirere andre norske seilere til å dra nordover og oppleve verdens mest fantastiske kyst.
En seiltur til Nord Norge er en utrolig fin natur opplevelse. Turen vår beskrives i 3 kapitler som kanskje inspirerer flere til å seile nordover.
1. Lista - Ålesund
2. Ålesund - Sandnessjøen
3. Sandnessjøen - Lofoten
Lista - Ålesund
Se filmen : Norge på langs med Siller Lass
SEILtv, kategori TUR
Norma og Jon Erik Saugen, HR 36 Siller Lass
Alt for få norske seilere opplever vår unike kyst. Mens Båhuslen- og Sørlands-kysten er overbefolket om sommeren er det få seilbåter på Vestlands- og Nordlands-kysten. Norges vestkyst er helt unik i global sammenheng. Vi må til Alaska for å fine noe lignende. Myriader av øyer, uthavner, sund, fjorder. Fjell og breer til å klatre i, elver og vann til å fiske i. Fisk får du over alt i ren sjø. Spekkhuggere, fuglefjell og havørn, gjestfrie mennesker som har tid til en prat og gjerne forteller deg om sitt liv.
Sommer 2004 traff vi flere tyske, sveitsiske, danske og svenske seilere enn norske på turen til Lofoten. Hvorfor? Skyldes dette en overdreven respekt for Lista, Statt, Hustadvika og Folla? Disse utsatte strekkene er akkurat så farlige som du selv gjør dem til. Du behøver ikke å utsette deg for mer en du behersker. Ta en pause, gå i fjellet, fiske eller besøke historiske steder når det blåser for mye. Neste dag runder du komfortabelt i gårsdagens dønninger
Vi har vært innom over 100 forskjellige havner mellom Lista og Lofoten. Mange av havnene ble beskrevet for oss av andre seilere som hadde gjort turen før oss. Noen havner fant vi i Redningsselskapets ”Ferie og fritidshavner”, men disse havnene er mest for motorbåter. Typisk nok er den beste havneboka for seilere skrevet av to briter: John Armitage og Mark Brackenbury. Den trenger en oppdatering og det er vel en oppgave for oss seilere. Kan vi ved å samarbeide lage vår egen webbasert havnebok ? Det finnes mange fine websider som omhandler havner, spisesteder, turmuligheter og kulturseverdigheter. Noen av disse har vi tatt med i referanselisten. I denne første av to artikler beskriver vi noen av våre favorittsteder på strekningen Lista til Ålesund. Vår hjemmehavn er Tønsberg og på den siste turen med vår Hallberg-Rassy 36 Siller Lass (2004) seilte vi utaskjærs fra hjemmehavn til Listahavn med natt-stopp i Valølagunen utenfor Grimstad, en ypperlig ankerhavn.
Hidra-Kirkehavna (Kart nr 12) N58.13,92 E06.32,03
Fra Listahavn er det et kort strekk på 9 nm til Rasvåg, eller Kirkehavn som er vår favoritt. Den vanligste leden inn til Kirkehavn er gjennom Havsund mellom Dragøya og Prestøya. Men leden gjennom det trange Ullerøysundet–Åberattsundet er også seilbar. Kirkehavna har i 2004 fått en ny flytebrygge utenfor den restaurerte Isbua. Kokken har en meny basert på ferske sjøvarer til rimelige priser. Isbua restaurant og kurssenter er bygget opp og eies av lokale patrioter, et fint eksempel på lokal dugnad. Toppen på øya (159m) over fiskehavna nås lett og herifra får vi utsyn over hele øyriket og tyskernes festningsanleggene etter siste krig.
Utsyn over Kirkehavn, Hidra
Tananger (14,16) N58.55,93 E05.34,70
Fra Kirkehavn til Tananger er det 60nm, et passende strekk på 8-10 timer. Egersund (32nm) har en fin gjestehavn og er et naturlig mellomstopp om mannskapet skulle slå seg vrang. Stavanger Aftenblad har utgitt en fin havnebok for Rogaland. Her finner du beskrivelser av flere havner mellom Hidra og Tananger: Sogndalsstrand, Rekefjord og Nesvåg er alternativer vi kan anbefale skulle tåka komme og seilasen bli for strevsom. I Tananger ligger vi på gjestebrygga til Hummeren Hotell fordi her er det diesel, vann, trivelig vertskap og veldig god mat! Utenfor Tanager er øya Rott et alternativ om du ikke trenger å handle. Går vi innom Stavanger by, så er seilbåthavna under den store brua å foretrekke framfor gjestehavna inne i Vågen som kan være fyllebråkete om sommeren. Men ta kontakt med havnesjefen før ankomst, se referanselisten
Hele Boknafjorden er et paradis for seilere, se ”Lune havner” som kan bestilles hos Stavanger Aftenblad. Våre seilervenner anbefalte Ydstebøhavna på Kvitsøy og Skudesneshavn , men vi seilte videre gjennom Karmøysundet og ut til Røvær.
Røvær (17) N59.26,40 E05.05,46
Røvær er et gammelt fiskevær, et ferieparadis 5nm utenfor Haugesund. Her er blomster, smil og gjestfrihet. Vi opplevde at handelsmannen hoppet i lett-båten og rodde over havna for å rydde en bryggeplass til oss. Her kan du legge båten mens du tar ferga inn til Haugesund for å handle det du ikke måtte få tak i hos den snille handelsmannen. Kroa på Rødvær er populær og serverer kumle på torsdager.
Nordover mot Bergen har vi nå mange alternativer. Vi har gått via Espevær, langs utsiden av Bømlo og inn i den trange leia mellom Goddøy og Rolvsnes (20 m bru) og videre ut i Selbjørnfjorden. Denne leia er trang og spennende, du vet aldri hva som er rundt neste sving Den byr på mange fine overnattings-laguner.
Vi kan alternativt seile opp Bømlafjorden til Mosterhavn som gir fine turmuligheter og kulturminner. Mosterhavn blir lett full men seilere gir plass longside. Havnekafeen gir deg tips om kaiplass på telefon 53 42 66 22. På vei opp fjorden passerer du Ryvarden fyr og den beryktede Bloksen etter Sleipnerulykken . Ikke fatter vi hvorfor hurtigbåtene absolutt må gå på innsiden av Bloksen. De sparer kanskje noen få minutter på ruta, men er det verdt det? Hurtigbåtleiene i hele kyst Norge har fått meget god oppmerking etter denne fæle ulykken.

Veteran båt i Havna i Røvær
Rosendal (18) N59.59 E06.01
I 1999 gikk vi inn Hardangerfjorden til Rosendal hvor vi fikk flytebryggeplass utenfor hotellet. Baroniet må besøkes, er du heldig får du med deg en konsert. Sjekk program på webbsiden. Vi haiket til Sundal og gikk opp Keiserstien til Folgefonna. Keiserstien er et monument over 1900 tallets turisme med tyske cruiseskip som satte av sine gjester for kjerretransport opp den stup-bratte, oppmurte sikk-sakk stien opp til breen . Reinsdyr og slede brakte turistene over breen til en korresponderende kjerrevei ned på Oddasiden. Keiserstien og Folgefonna er verdt et besøk for seilere som liker å strekke på beina. Vi så seilbåter som la til ved Sundal, men vi ville ikke gå glipp av baroniet i Rosendal
.
Fra Keiserstien opp til Folgefonna
Nordheimsund (18) N60.22 E06.09
Gjestehavn midt i sentrum med fine muligheter for turer. På Hardanger Fartøyvernsenter ser vi alt i trebygging fra joller til Collin Archer skuter, reperbane og reparasjonsverksted for glødehodemotorer. Et museums-verft med mange dyktige fagfolk som er stolte over å vise sitt håndverk. Se hjemmesiden deres
På vei nordover har vi benyttet oss av den trygge havna til Bergens Seilforening i Kviturspollen. Her er det om nødvendig hjelp på få med mastekrankran, dusj og vennlige mennesker. Men ta kontakt på telefon eller mail før ankomst for å få anvist kaiplass. Et alternativ til Vågen i Bergen hvor det lett blir bråkete er Strusshavn, rett på utsiden av Askøybrua.
Strusshavn (21) N60.24 E05.11,5
Norge på langs med Siller Lass, del 2
Tekst og foto: Norma og Jon Erik Saugen
Vi avsluttet forrige artikkel med en bestigning av Slogen i bunnen av Nordangfjorden. William Cecil Slingsby beskrev Slogen som: "….one of the proudest in Europe". Mange seiler utaskjærs for å komme så fort som mulig til drømmen: Lofoten. Vi har valgt å seile mest mulig innaskjærs for å få med oss lokalkultur, fjell og folk. Kysten er full av fine topper som lett kan nås fra båten. Norge er mer en du aner. Snakk med de lokale turlag og turistkontorer og ta med fjellstøvler og DNT’s: " Til fots i Norge".
Top of page
Ålesund to Sandnessjøen
Sandnessjøen to Lofoten