Sailing with
s/y Siller Lass

 
:: Home
:: Our boat
:: Norway west 2009
:: Italy-Croatia 2008
:: Baltic Cruise 2007
:: Scotland 2006
:: Lofoten 2004
:: Communication
:: Foto/film
:: Links
:: Contact us

Sailing with Siller Lass 1 to Lofoten 2004 

(Please contact us if you would like an English version)  : sillerlass(at)saugen.no

Ålesund to Sandnessjøen                 Sandnessjøen to Lofoten

For 20 år siden sa en svensk veteranseiler til meg ”Norskekysten er unik i global sammenheng, særlig hvis du tar deg god tid og kombinerer seiling med strandhugg og fjellturer” .  Hans panegyriske uttalelser om Norskekysten inspirerte oss til vår første Vestlandstur i 1999. Vi seilte fra  Oslofjorden til Bjørnsund nord for Molde og retur med vår Ballad. Flotte opplevelse med strandhugg til Folgefonna, Hornelen og Slogen innerst i Norangfjorden. Turen ga mersmak og sommeren 2004 seilte vi Tønsberg-Lofoten og retur med vår  HR 36. 

 Vi planla å seile raskt opp til Nordland og Lofoten for så å ta det rolige på returen.  100 dager og 2100 utseilt distanse sa planen.  Vel hjemme 8. august viser loggboka vår at vi har vært ute i 93 dager og seilt 2380 nm. Vi hadde 73 stopp hvilket ga behaglige 33 sjømil per dag i snitt. Når vi sto på gjorde vi 80-90 nm per dag, derfor hadde vi også mange fine hviledager.

Etter tokten sier vi oss enig med vår svenske venn: Norskekysten er unik og spekkfull av naturopplevelser. Båhuslen- og Sørlands-kysten er overbefolket og begynner å bli utrivelig i topp sesongen. Men på den unike Vestlands og Nordlands kysten  finnes det jo nesten ikke norske seilere.  Nordover, med stor forskjell på flo og fjære, brukte vi fenbderbordet bare et par ganger. Vanligvis fant vi gode flytebrygger med strøm og vann. Men vi lå helst ute i skjærgården for anker i en lun lagune hvis været var høvelig. Vi håper at våre opplevelser kan inspirere andre norske seilere til å dra nordover og oppleve verdens mest fantastiske kyst. 

En seiltur til Nord Norge er en utrolig fin natur opplevelse. Turen vår beskrives i 3 kapitler som kanskje inspirerer flere til å seile nordover. 
1.  
Lista - Ålesund

2.  Ålesund - Sandnessjøen

3.   Sandnessjøen - Lofoten

Lista - Ålesund

Se filmen : Norge på langs med Siller Lass         SEILtv, kategori  TUR

  
Norma og Jon Erik Saugen, HR 36 Siller Lass 
   

Alt for få norske seilere opplever vår unike kyst. Mens Båhuslen- og Sørlands-kysten er overbefolket om sommeren er det få seilbåter på Vestlands- og Nordlands-kysten. Norges vestkyst er helt unik i global sammenheng. Vi må til Alaska for å fine noe lignende. Myriader av øyer, uthavner, sund, fjorder. Fjell og breer til å klatre i, elver og vann til å fiske i.    Fisk får du over alt i ren sjø. Spekkhuggere, fuglefjell og havørn, gjestfrie mennesker som har tid til en prat og gjerne forteller deg om sitt liv.

Sommer 2004 traff  vi flere tyske, sveitsiske, danske og svenske seilere enn norske på turen til Lofoten. Hvorfor? Skyldes dette en overdreven respekt for Lista, Statt, Hustadvika og Folla? Disse utsatte strekkene er akkurat så farlige som du selv gjør dem til. Du behøver ikke å utsette deg for mer en du behersker. Ta en pause, gå i fjellet, fiske eller besøke historiske steder når det blåser for mye. Neste dag runder du komfortabelt i gårsdagens dønninger

Vi har vært innom over 100 forskjellige havner mellom Lista og Lofoten. Mange av havnene ble beskrevet for oss av andre seilere som hadde gjort turen før oss. Noen havner fant vi i Redningsselskapets ”Ferie og fritidshavner”, men disse havnene er mest for motorbåter. Typisk nok er den beste havneboka for seilere skrevet av to briter: John Armitage og Mark Brackenbury. Den trenger en oppdatering og det er vel en oppgave for oss seilere. Kan vi ved å samarbeide lage vår egen webbasert havnebok ? Det finnes mange fine websider som omhandler havner, spisesteder, turmuligheter og kulturseverdigheter. Noen av disse har vi tatt med i referanselisten. I denne første av to artikler beskriver vi noen av våre favorittsteder på strekningen Lista til Ålesund. Vår hjemmehavn er Tønsberg og på den siste turen med vår Hallberg-Rassy 36 Siller Lass (2004) seilte vi utaskjærs fra hjemmehavn til Listahavn med natt-stopp i Valølagunen utenfor Grimstad, en ypperlig ankerhavn.

Hidra-Kirkehavna (Kart nr 12) N58.13,92  E06.32,03

Fra Listahavn er det et kort strekk på 9 nm til Rasvåg, eller Kirkehavn som er vår favoritt. Den vanligste leden inn til Kirkehavn er gjennom Havsund mellom Dragøya og Prestøya. Men leden gjennom det trange Ullerøysundet–Åberattsundet er også seilbar. Kirkehavna har i 2004 fått en ny flytebrygge utenfor den restaurerte Isbua. Kokken har en meny basert på ferske sjøvarer til rimelige priser. Isbua restaurant og kurssenter er bygget opp og eies av lokale patrioter, et fint eksempel på lokal dugnad. Toppen på øya (159m) over fiskehavna nås lett og herifra får vi utsyn over hele øyriket og tyskernes festningsanleggene etter siste krig. 

    Utsyn over Kirkehavn, Hidra

Tananger (14,16) N58.55,93  E05.34,70

Fra Kirkehavn til Tananger er det 60nm, et passende strekk på 8-10 timer. Egersund (32nm) har en fin gjestehavn og er et naturlig mellomstopp om mannskapet skulle slå seg vrang. Stavanger Aftenblad har utgitt en fin havnebok for Rogaland. Her finner du beskrivelser av flere havner mellom Hidra og Tananger: Sogndalsstrand, Rekefjord og Nesvåg er alternativer vi kan anbefale skulle tåka komme og seilasen bli for strevsom. I Tananger ligger vi på gjestebrygga til Hummeren Hotell fordi her er det diesel, vann, trivelig vertskap og veldig god mat! Utenfor Tanager er øya Rott et alternativ om du ikke trenger å handle. Går vi innom Stavanger by, så er seilbåthavna under den store brua å foretrekke framfor gjestehavna inne i Vågen som kan være fyllebråkete om sommeren. Men ta kontakt med havnesjefen før ankomst, se referanselisten

Hele Boknafjorden er et paradis for seilere, se ”Lune havner” som kan bestilles hos Stavanger Aftenblad. Våre seilervenner anbefalte Ydstebøhavna på Kvitsøy og Skudesneshavn , men vi seilte videre gjennom Karmøysundet og ut til Røvær.

Røvær (17) N59.26,40  E05.05,46

Røvær er et gammelt fiskevær, et ferieparadis 5nm utenfor Haugesund. Her er blomster, smil og gjestfrihet. Vi opplevde at handelsmannen hoppet i lett-båten og rodde over havna for å rydde en bryggeplass til oss. Her kan du legge båten mens du tar ferga inn til Haugesund for å handle det du ikke måtte få tak i hos den snille handelsmannen. Kroa på Rødvær er populær og serverer kumle på torsdager.
Nordover mot Bergen har vi nå mange alternativer. Vi har gått via Espevær, langs utsiden av Bømlo og inn i den trange leia mellom Goddøy og Rolvsnes (20 m bru) og videre ut i Selbjørnfjorden. Denne leia er trang og spennende, du vet aldri hva som er rundt neste sving Den byr på mange fine overnattings-laguner.

Vi kan alternativt seile opp Bømlafjorden til Mosterhavn som gir fine turmuligheter og kulturminner. Mosterhavn blir lett full men seilere gir plass longside. Havnekafeen gir deg tips om kaiplass på telefon 53 42 66 22. På vei opp fjorden passerer du Ryvarden fyr og den beryktede Bloksen etter Sleipnerulykken . Ikke fatter vi hvorfor hurtigbåtene absolutt må gå på innsiden av Bloksen. De sparer kanskje noen få minutter på ruta, men er det verdt det? Hurtigbåtleiene i hele kyst Norge har fått meget god oppmerking etter denne fæle ulykken.  

  
Veteran båt i Havna i Røvær

Rosendal (18) N59.59  E06.01

I 1999 gikk vi inn Hardangerfjorden til Rosendal hvor vi fikk flytebryggeplass utenfor hotellet. Baroniet må besøkes, er du heldig får du med deg en konsert. Sjekk program på webbsiden. Vi haiket til Sundal og gikk opp Keiserstien til Folgefonna. Keiserstien er et monument over 1900 tallets turisme med tyske cruiseskip som satte av sine gjester for kjerretransport opp den stup-bratte, oppmurte sikk-sakk stien opp til breen . Reinsdyr og slede brakte turistene over breen til en korresponderende kjerrevei ned på Oddasiden. Keiserstien og Folgefonna er verdt et besøk for seilere som liker å strekke på beina. Vi så seilbåter som la til ved Sundal, men vi ville ikke gå glipp av baroniet i Rosendal
.

Fra Keiserstien opp til Folgefonna

Nordheimsund (18) N60.22  E06.09

Gjestehavn midt i sentrum med fine muligheter for turer. På Hardanger Fartøyvernsenter ser vi alt i trebygging fra joller til Collin Archer skuter, reperbane og reparasjonsverksted for glødehodemotorer. Et museums-verft med mange dyktige fagfolk som er stolte over å vise sitt håndverk. Se hjemmesiden deres

På vei nordover har vi benyttet oss av den trygge havna til Bergens Seilforening i Kviturspollen. Her er det om nødvendig hjelp på få med mastekrankran, dusj og vennlige mennesker. Men ta kontakt på telefon eller mail før ankomst for å få anvist kaiplass. Et alternativ til Vågen i  Bergen hvor det lett blir bråkete er Strusshavn, rett på utsiden av Askøybrua.

Strusshavn (21) N60.24  E05.11,5

Strusshavn var karantene havn før anløp til Bergen i seilskutetida, en sjarmerende og beskyttet havn rett i leia enten du skal nordover Hjeltefjorden mot Sognesjøen eller du skal inn til Bergen. Sjefen i Strusshavn, Georg Gundersen forteller gjerne om den flotte galeasen ”Gurine” som han egenhendig restaurer, samtidig som han holder orden på gjestene og dusjanlegget. Gamle bygninger restaureres, her er det historisk sus.

Vågen i Bergen er verdt besøket, særlig om du ikke har vært der før. Vi var der 17.mai og så et folkeliv og borgertog du ikke finner makan til i andre steder i landet

  Strusshavn med "Gurine"

Strømmene (23)  

De fleste ville nå seile en av de ytre leiene på nordgående, men i 2004 valgte vi indre lei gjennom Alverstrømmen og ut Fonnesstrømmen til Sognefjorden. Du motorseiler gjennom innlandet i småkupert Vestlands natur, fascinerende! Les tidevannstabellene, Alverstrømmen er ikke å anbefale med en seilbåt for motor- når strømmen går mot deg. Vær klar over at strømmene i nord- og sør-enden går inn i Lurefjorden på omtrentlig samme klokkeslett. Bassenget fylles og tømmes fra begge ender samtidig! Og pass på hurtig-båtene, livsnerven i kyst Norge. De kommer som et skudd rundt sundene, gå til siden og gi plass

I Lurefjorden er det mange muligheter for ankring. Vi har ligget i laguner midt inne i skogen og ved en liten stenkai med bålplass på Kirkeholmen midt i Lurefjorden.

Vel over Sognefjorden har du flere veivalg , vi gikk i år til Svanøy for å besøke hjortesenteret, et kompetansesenter for oppdrett av hjort og forvaltning av vill hjort. I 1999 gikk vi ut til Bulandet og Alden , begge fine stoppesteder på veien nordover

Svanøy (26,27) N61.29,8  E5.07,8

På denne vakre og frodige øya har det bodd folk i mer enn 4000 år, og her finns sagn om vikingkonger og spor etter Olav den hellige’s kristningsferd. Vi la til ved flytebrygga på nordsiden, ved siden av fergekaia og butikken. Her kan du leie sykkel og dra over til Hjortesenteret på sydsiden. Det finnes også en brygge på sydsiden rett under Hjortesenteret. 
Siller Lass ved flytebrygga på Svanøy

Bulandet (25) N61,17,17  E04.38 og Florø

Bulandet består av en myriade av småøyer lengst vest i havet nord for Sognefjorden. Flytebrygge på Nikøy og mange fine laguner. Du kan også ligge ved kafeen under brua eller i gjestehavna mellom Gjelsa og Hågøy. Øyriket er interessant fordi dette er et aktivt fiskevær, med driftige mennesker og trivsel. Øyene er forbundet med bruer, ta med sammenleggbare sykler.

Alden (25) N61.18,8  E04.46,5

Fra Bulandet går du nordover ut den trange hurtigbåtleia på veien videre mot Florø. Er været høvelig, stopp i den fine havna på sydsiden av Alden, Aldevågen. Grei sti til toppen, 481 m. Alden kalles også ”Den Norske Hesten”, ses som en salrygget fjording fra hele kysten oppover mot Bremanger og langt til havs

Florø er en havn til trøst i ruskevær. Et flott sjøfarts museum som også dekker oljealderen i tre km gangavstand fra havna, se deres webside

Berlepollen-Bremanger (28) N61.50,0  E05.07,7

Fra Florø har du fin seil led opp fjorden mot Bremanger og Kalvåg. Her seiler de fleste forbi på hast til Måløy. Dette er en tabbe fordi du da går glipp av noen av de mest naturskjønne og historisk interessante steder på hele kysten. Vi anbefaler Berlepollen og en tur opp på Nord Europas høyeste sjøklipper: Hornelen (859m). I Olav Tryggvasons Saga leser vi om hvordan  den spreke kongen klatret opp på Smalsarhorn (Hornelen) og plasserte skjoldet sitt på toppen, Senere gikk han opp for å bære ned en hirdmann som hadde gått seg fast!

Berlepollen er en lun poll beskyttet mot vind fra alle kanter. Her finnes private brygger på begge sider, men du skal helst ligge på sydsiden ved Fureneset hvis du skal gå på Hornelen. Ring opp til en av oppsitterne og spør om kaiplass, se referanselisten. Merket sti tar deg helt ut på stupet over Hornelsfjorden med skipstrafikken rett under føttene. Dette er frisk 3-4 timers fjellstøvel-tur i godt vær, ikke å anbefale striregn og mye vind! Utsikten fra toppen vil du aldri glemme, ta med kikkert!

Tvers over fjorden fra Hornelen finnes et av Norges største hellerissningsfelt: Ringen. Hit kommer du fra Kalvåg med guide og turbåten Ofstad. Det er ikke lov å gå inn i hellerisningsfeltet uten guide. Ta kontakt med kulturkontoret i Kalvåg for detaljer 
    
Hornelen                                                            Toppen av Hornelen i tåke
 
Rugsund handelssted (28) N 61.53,2  E 05.19,9

Sommeren 2004 besøkte vi det vakre, fredede handelsstedet i Rugsund. Avhengig av mastehøyde går man inn gjennom det trange Rugsundet sydfra (bro 16 m). Handelsmannen sier riktignok 18 meter på lavvann, men vi tar ingen sjangser med Siller Lass sin 16 meter mast + antenner og går en ekstra time rundt Rugsundøya og inn fra Nordfjord siden. Stedet har tilhørt familien Skår i flere generasjoner og drives nå på hobbybasis av Asle Skår. Her er fortellerglede, gjestfrihet flytebrygge, dusj og vaskemaskiner. Et fasinerende sted med historisk sus. En tur til toppen Rugsundhøy (549)m gir flott utsikt inn Nordfjord og over til Hornelen

Seljevågen (29)N62.02,7  E 05.20,4

Måløy er et senter for driftige fiskere, Autolinebåter, foredling og fiske eksport. Godt med kaiplass men mye trafikk og skvalp. Greit sted å skifte mannskap og bunkre her. Vi går videre ut til øya Silda ( N62.00,8  E 05.12,3) som har en perfekt gjestehavn med store flytebrygger, bra ventested for runding av Stadt. Men endra bedre: gå inn til Seljevågen for å besøke klosterruinene på Selje. Jan Hammerstad tar deg ut med skyssbåt, samtidig som du får en fin dose av lokalhistorie. Det går også an å ligge ved flytebrygga ute på Selje kloster. Blir du en ekstra dag, så lei bil og reis ut til Dragseidet hvor vikingene dro sine langskip over i dårlig vær. Besøk også Ervik med St Svithunkapellet etter hurtigruta St Svithun som ble bombet utenfor Ervik 1943 med tap av 45 mennesker. Besøk Vestkapp ytterst på Stat og se de beryktede Bukketjuvane ovenifra

Runding av Statt- til Ålesund

Statt er for mange både en psykisk og fysisk utfordring. Vårt råd er: Dobbelsjekk værvarsling og ring med skipper på redningsskøyta i Måløy hvis du ikke er spesielt erfaren i dette farvannet. Han vil trolig gi deg følgende råd: Seil på østsiden av Gamla lysbøye hvis det ikke er for grov sjø og rund Statt med god klaring på utsiden av Bukketjuvane.

Stattvågen kan brukes som avlastningshavn, men innløpet er trangt og du går ikke inn her i hardt vær! Første gode havn etter Statt er Sandshavn på Sandsøy. Dette er også en bra ventehavn på sydgående i påvente av høvelig vær. På turen i 2004 seilte vi rett inn Herøyfjorden til Ulsteinvik med gode flytebrygger og alle fasiliteter. Herifra er turen grei rundt Hareid til Ålesund. Går du indre lei opp Rovdefjorden anbefaler vi lagunen på syd-vest siden av Eiksøy som en flott naturhavn.  Området innenfor Eiksøy minner om Sørlandet. Et alternativ er å gå fra Statt rett til Fosnavåg for å få med deg fuglefjellet Runde. Videre passerer du under Rundebrua (24 meter) på vei inn til Ålesund

Fjelltur på Slogen i Hjørundfjorden-Nordangfjorden

I 1999 tok vi turen fra Ålesund seilforenings hjemmehavn i Borgunfjorden og inn til Union hotell i Nordangfjorden for å gå på Slogen (1564 m). Denne juvelen av en topp skal helst alle spennstige sunnmøringer erobre for å ha sin ære i behold. Men været skal være bra og du skal ha fjellstøvler og gode knær (8 timers tur). Utsikten er svimlende og seilbåten ligger 1500 meter rett under dine føtter! Du kan også ta halve turen ved å stoppe på Patchell hytta i skaret under toppen. Det er merkede T-ruter fra Patchell hytta mot Sykkylven og Stranda hvor båten kan plukke deg opp for videre seilas.  Vi returnerte til Union Hotell til et bad og en bedre middag. 

    

 Fra Union Hotell til toppen av Slogen                 Jon Erik's utsikt fra toppen av Slogen                            

Bruk våren til planlegging og søk informasjon på internet-veven. Bruker du tid på planlegging får du dobbelt utbytte. I neste artikkel fortsetter vi ferden nordover mot Helgelandskysten og Lofoten.
Referanser

1.      
”Lune havner”, Jone Laugaland, Stavanger Aftenblad 2002. Kan bestilles i avisen

2.     
”Ferie og fritidshavner” Får du som medlem i kystpatruljen, Redningsselskapet

3.     
”Norwegian Cruising Guide” av John Armitage og Mark Brackenbury
 
4.      Kaiplass ved Isbua Kirkehavn tlf 38 37 25 10<O:P> </O:P>

5.      Stavanger seilforening: Havnesjef Hans.V Stangeland tlf 41 55 60 05

6.     
Baroniet i Rosendal:   www.baroniet.uio.no
7.      Nordheimsund:        www.trebaat.no
8.      Bergens Seilforening: www.bergens-seilforening.no
9.      Bulandet:                        www.bulandet-grendalag.org
10.  Kystmuseet i Sogn og Fjordane: http://sognogfjordane.kulturnett.no/museumsnett/heimeside.htm
11.   Vind styrke og retning ved Statt spør Kråkenes fyr: tlf 57 85 55 27
12. 
Hornelen og Rugsund: www.ynt.no
13.  For turer til hellerissningsfeltet Ringen: www.kalvag.no
14.  Berlepollen kaiplass og lokaltips hos Ottar Furnes tlf 57 79 53 77 15.  Seljepollen og klosterruinene: www.seljekloster.no
16.  Kaiplass og middag Union hotell: www.unionoye.no
17.  Alesund Seilforening      www.aasf.no
  

Norge på langs med Siller Lass, del 2

Tekst og foto: Norma og Jon Erik Saugen
Vi avsluttet forrige artikkel med en bestigning av Slogen i bunnen av Nordangfjorden. William Cecil Slingsby beskrev Slogen som: "….one of the proudest in Europe". Mange seiler utaskjærs for å komme så fort som mulig til drømmen: Lofoten. Vi har valgt å seile mest mulig innaskjærs for å få med oss lokalkultur, fjell og folk. Kysten er full av fine topper som lett kan nås fra båten. Norge er mer en du aner. Snakk med de lokale turlag og turistkontorer og ta med fjellstøvler og DNT’s: " Til fots i Norge".

Top of page


Ålesund to Sandnessjøen

Sandnessjøen to Lofoten

 

 

© Copyright 2004 Sailing with Siller Lass. All Rights Reserved.