Communication

Communication
Internet  på Norskekysten sommeren 2012

Måling av ned- og opplastings-hastighet for Telenor og ICE på Norskekysten fra seilbåten Siller Lass 
Sommeren 2012 målte Norma og Jon Erik Saugen internet ned- og opplastings-hastigheter på seilturen med S/Y Siller Lass fra Åsgårdstrand til Tromsø. Hastighetene ble målt med Telenors 3G Mobilt Bredbånd ZTE router og ICE ICE D90 router med ekstern antenne. Totalt ble det målt hastigheter i 137 posisjoner. Som måleprogram brukte de Speedtest og svenske Bredbandskollen.

Koordinater og stedsnavn for alle målepunkter er notert, se vedlagte tabell.

Sammendrag:

Gjennomsnitt av 137 målinger for Telenor var: Nedlasting 3,2 mb/s, opplasting 1,1 mb/s

Gjennomsnitt av 137 målinger for ICE var: Nedlasting 2,3 mb/s, opplasting 0,8 mb/s.

Antall målesteder med null dekning var 6 for Telenor og 8 for ICE.

Antall målesteder med lavere en 1,0 mb/s nedlasting var

56 steder for Telenor, 36 steder for ICE

Konklusjon
Både Telenor og ICE gir brukbar dekking på hele kysten fra Oslofjorden til Tromsø. Høyeste målte nedlastingshastighet for Telenor var 12,4 mb/s i en posisjon nord for Leka. Høyeste nedlastingshastighet for ICE målte vi til 6,8 mb/s i Linesfjorden syd for Stokksund. 


For strekningen fra Oslofjorden til Rørvik var gjennomsnitt nedlastingshastighetene nesten lik for de to: 2,6 mb/s i gjennomsnitt for Telenor og 2,5 mb/s for ICE. Nord for Rørvik hadde ICE flere dødpunkter enn Telenor, men dog ikke så mange at dette var noe stort problem. ICE hadde bedre dekning enn Telenor utaskjærs, noe som skyldes at de benytter frekvensene til det gamle mobilnettet, 450 mhz. Lav frekvens gir større rekkevidde. Eksempel:  På posisjon 58.39N  09.23E noen mil utenfor Svenner, hadde Telenor null dekning mens ICE hadde 5,3 mb/s nedlasting.
 


Minstepris pr år kommer for Telenor opp i kr 4800 for de hastigheter vi brukte, mens ICE ligger noe lavere på kr 3900 år. For en pris sammenligning må du selv gå inn på de selskapenes websider siden begge selskaper har mange opsjoner. Tilbudene er fleksible og det tilbys billigere pakker fra begge selskaper. ICE tilbyr en variant hvor du bare betaler for de uker du benytter tjenesten.  Dette passer bra for en som bruker tjenesten bare i ferietiden. ICE dekker hele Skandinavia i et abonnement, noe som er svært fordelaktig for oss seilere. På vårt tokt til Bottenhavet og Høga Kusten i 2007 hadde vi svært god ICE dekning langs hele den svenske østkysten.


Hastighet i mb/s for ICE og Telenor langs Norskekysten 2012
Målinger for seilbåten Siller Lass (www.sillerlass.no) J.E. Saugen


Sted Koordinater Dato  TN Ned mb/s TN Opp mb/s ICE Ned mb/s ICE Opp
Rakkebåen 58.56/10.07 mai.30 5,0 3,5 2,5 1,1
Utaskj 58.50/09.50 mai.30 0,0 0,0 2,6 1,6
Utaskj 58.39/09.23 mai.30 0,0 0,0 5,3 1,7
Utaskj 58.34/09.09 mai.30 1,0 2,2 3,3 1,6
Utaskj 58.18/08.39 mai.30 2,2 2,0 2,8 1,8
Lillesand 58.15/08.23 mai.30 9,7 2,1 3,4 1,2
Kristiansand 58.09/0800 mai.31 1,0 1,0 4,5 1,6
Hellersøy 58.02/07.54 jun.01 6,6 2,2 4,8 1,8
Mandal 58.02/07.28 jun.01 1,0 1,0 1,0 0,2
Lista 58.04/06.35 jun.04 2,8 2,2 2,8 1,4
Flekkefjord 58.17/06,4 jun.04 6,6 1,6 5,1 1,3
Kirkehavn-Hidra 58.14/06.32 jun.05 0,2 0,7 0,7 0,3
Egersund fyr 58,2/06.06 jun.06 8,5 1,7 1,9 0,6
Utenfor Kvassheim 58,3/05,41 jun.06 3,3 1,9 2,2 0,8
Jærens rev 58,38/5,32 jun.06 0,5 0,5 3,1 0,7
Utenfor Kvitsøy 58.58/05.22 jun.06 0,8 0,8 0,3 0,9
Skudesneshavn 59.09/05.16 jun.06 11,4 2,3 3,3 0,8
Karmøy-Utvik 59.22/05.17 jun.07 2,6 1,0 3,2 0,8
Bekjarvik 60.04/05.10 jun.08 0,8 0,5 1,0 0,3
Havn 20-S  Sognesj 60.49/04.49 jun.08 0,5 0,4 0,3 0,3
Sognesjøen 60.55/04.05 jun.08 2,8 1,4 4,4 1,2
Gjeita-Villnesfjorden 611.13/04.47 jun.09 0,1 0,1 0,5 0,1
Vest av Svanøy 61.27/4.59 jun.09 1,1 0,7 1,4 0,3
Florø 61.36/05.02 jun.09 4,9 2,2 2,1 1,3
Frøysjøen 61.44/04.59 jun.10 0,7 0,2 0,4 0,6
Måløy 61.56/05.07 jun.10 3,1 0,7 2,4 0,8
Ulsteinvik 62.20/05.50 jun.11 10,1 1,9 5,3 1,5
Breifjorden-Godøy 62.27/06.0 jun.12 2,7 2,0 3,7 2,3
Ålesund havn 62.28/06.09 jun.12 2,4 1,1 2,5 0,9
Lepsøy revet   jun.14 1,8 0,9 2,2 0,9
Julneset-Moldefjorden 62.43/06.57 jun.14 2,7 1,3 0,7 0,6
Tornes havn 62.50/07.03 jun.14 1,9 0,3 1,5 0,4
Bud 62.54/06.54 jun.14 9,7 2,2 6,0 1,8
Kvitholmen  63.01/07.12 jun.14 2,7 2,3 0,2 0,2
Remingsskjærflua 63.24/08,16 jun.17 2,4 1,0 2,0 0,7
Kvenvær 63.32/08.23 jun.17 0,0 0,0 4,3 1,3
Frosjøen øst 63.40/08.46 jun.18 2,6 0,2 3,2 0,7
Tarva fyr 63.46/09.23 jun.18 3,1 1,1 2,2 0,8
Linesfjorden 63.57/09.49 jun.18 2,7 1,0 6,8 1,6
Kyringvågen-Stokksund 64.3/10.4 jun.18 0,5 0,1 5,1 1,2
Bessaker 64.1510.19 jun.18 0,1 0,0 2,2 0,5
Setervika 64.24/10.28 jun.19 0,2 0,1 2,9 1,4
Utvorda 64.36/10.57 jun.19 0,2 0,1 0,9 0,4
Abelvær 64.44/11.11 jun.20 0,2 0,1 1,2 0,4
Rørvik 64.51/11.14 jun.21 3,2 2,3 0,0 0,0
N for Rørvik 64.55/11.23 jun.21 4,5 1,8 1,5 0,6
Skeishavna-Leka 65.05/11.44 jun.22 4,9 2,3 0,0 0,0
N-Leka 65.10/11.51 jun.23 12,4 2,3 0,6 0,1
N-Leka 65.14/11.55 jun.23 4,3 1,2 3,4 0,8
S for Torghatten 65.21/12.04 jun.23 4,1 1,8 2,2 1,5
Ylvingen 65.40/12.08 jun.23 1,4 1,7 0,9 0,5
Vega-Vegstein 65.41/12.02 jun.23 2,4 0,2 3,1 0,4
Skogsholmen 65.19/12.03 jun.24 0,1 0,2 0,2 0,1
Herøy senter 65.59/12.17 jun.25 9,9 2,3 1,2 0,2
Sandnessjøen 66.2/12.38 jun.26 3,6 2,1 3,0 0,5
Ona-Kyvollen 66.24/12.50 jun.27 0,2 0,1 1,4 0,5
Selsøyvik 66.35/12.58 jun.27 0,2 0,1 4,3 1,4
Melfjorden 66.35/13.08 jun.27 0,1 0,1 4,5 1,7
Rødøy-Klokkergården 66.40/13.03 jun.28 0,2 0,1 3,1 1,2
Lyngvær fyr 66.45/13.14 jun.28 0,0 0,0 1,8 0,2
Bolga 66.48/13.14 jun.29 0,2 0,1 0,6 0,1
Kunna 66.56/13.29 jun.30 0,0 0,0 3,6 1,7
Selvågen-Fleina 67.6/13.52 jun.30 0,1 0,1 2,7 0,6
Krokholmen 67.08/13.59 jun.30 7,3 2,3 2,8 0,8
Bodø havn 67.17/14.22 jul.03 8,2 2,0 4,5 1,0
Landegode N 67.25/14.32 jul.10 2,5 1,3 5,5 1,6
Kjærringøy 67.31/14.16 jul.10 0,1 0,1 0,4 0,1
Nordskott 67.50/14.47 jan.10 0,0 0,0 0,3 0,1
Flaggsund 67.54/14.57 jul.11 0,2 0,1 0,0 0,0
Bogen 67.54/15.12 jul.11 0,0 0,0 0,4 0,1
Øksundet 67.58/15.20 jul.12 0,5 0,1 3,6 1,5
Skutvik 68.10/15.29 jul.12 2,7 2,2 4,9 1,6
Midt i Vetfjorden 68.06/15.07 jul.13 0,1 0,1 0,4 0,2
Svolvær 68.14/14.34 jul.13 10,3 1,6 4,0 1,2
Raftsund 68.26/15.09 jul.17 0,2 0,1 1,0 0,1
Ved Hadseløy 68.31/15.10 jul.17 0,7 0,2 3,5 1,2
Sortland 68.41/15.24 jul.17 7,9 2,0 1,7 0,8
Risøyhavn 68.58/15.39 jul.17 2,4 2,2 0,0 0,0
Andsfjorden 69.08/16.11 jul.18 0,2 0,1 1,8 1,2
Hamn, Senja 69.25/17.10 jul.19 0,2 0,1 0,0 0,0
Bergsfjell N Senja 69.27/17.10 jul.19 0,1 0,1 0,6 0,4
Kjølva N Senja 69.36/17.30 jul.19 8,3 1,8 0,4 0,1
Hekkingen 69.35/17.5 jul.19 0,2 0,1 0,0 0,0
Malangfjorden 69.33/18.032 jul.19 6,5 2,3 0,4 0,1
Bakkefjord 69.31/18.16 jul.19 0,1 0,1 0,6 0,2
Tromsø 69.39/18.58 jul.19 7,6 2,1 3,5 0,9
Straumsfjord-Agapsvik 69.27/18.01 jul.21 6,4 1,6 3,7 0,8
Finnsnes 69.14/17.59 jul.21 2,4 2,0 1,9 0,8
Espenesbogen S Senja 69.07/17.40 jul.22 2,7 2,0 4,5 1,7
Vågsfjorden N for Harstad 68.6/17.1 jul.22 0,0 0,0 0,1 0,1
Kjøtta N for Harstad 68.53/16.33 jul.22 0,1 0,1 2,5 0,2
Harstad havn 68.48/16.33 jul.23 7,2 2,3 4,6 1,3
Tjeldsund 68.36/16.33 jul.25 6,4 2,3 0,0 0,0
Løddingen havn 68.24/16.00 jul.25 3,0 1,4 0,0 0,0
Tysfjord utløpet 68.3/15.45 jul.26 0,1 0,1 1,4 0,3
Støtt 66.55/13.26 jul.28 0,1 0,1 2,6 1,1
N for Bolga 66.50/13.04 jul.29 0,0 0,0 2,3 0,2
Myken 66.42/13.34 jul.30 0,1 0,1 2,2 0,4
Utenfor Lurøy 66.22/12.41 jul.30 0,1 0,1 2,0 1,3
Sandnessjøen 66.01/12.38 jul.30 9,1 2,3 1,6 0,4
Utenfor Alstadhaug 66.57/12.26 jul.31 7,4 1,8 1,0 0,1
Leka Skeishavna 65.05/11.45 jul.31 5,0 2,0 0,3 0,1
Rørvik 64.05/11.14 aug.01 8,8 2,2 0,0 0,0
Villa havn Flatanger 64.32/10.43 aug.02 0,2 0,1 3,5 0,3
Stokksund-Kyrringvågen 63.53/09.45 aug.03 0,1 0,1 2,8 1,3
Gjeslingene 63.53/09.45 aug.04 10,7 2,0 5,0 0,9
Børøysund 63.34/09.12 aug.04 9,6 2,3 0,0 0,0
Terningen fyr Tr.leia   aug.04 0,0 0,0 2,9 0,9
Tr.leie n for Tusna 63.19/08.18 aug.04 1,4 1,1 4,5 0,8
Kristiansund 63.07/07.44 aug.04 3,4 2,0 3,5 1,3
Tornes havn 62.50/07.02 aug.07 2,7 1,5 0,9 0,2
Gossen, syd 62.46/06.55 aug.07 6,7 2,3 1,2 0,1
Rauholmen lykt N for Lepsøyrev aug.07 2,8 1,8 2,4 0,7
Sandøyhavn 62.15/05.29 aug.07 0,5 1,8 0,0 0,0
Stadt-nordspiss 62.13/05.09 aug.08 0,2 0,1 0,0 0,0
Stadt Bukketjuvane 62.11/05.05 aug.08 0,2 0,1 1,1 0,2
Måløy 61.56/05.08 aug.08 2,3 1,1 2,6 1,1
Kvalsun 61.456/04.53 aug.08 1,8 1,1 3,4 0,7
Gjeita fyr 61.15/04.49 aug.09 0,1 0,0 1,1 1,3
Byrknes 60.34/04.50 aug.09 0,1 0,0 1,3 0,6
Hjeltefjord 60.38/04.53 aug.10 4,5 2,3 2,9 0,9
Strusshavn 60.24/05.11 aug.10 2,9 2,2 1,9 1,2
Espevær 59.35/05.10 aug.11 3,7 2,1 1,3 0,5
N Haugesund 59.28/05.12 aug.12 6,8 2,2 2,6 0,5
Kvitsøyfjorden 69.08/05.24 aug.12 0 0 1,2 1,1
Tananger 58.56/05.35 aug.12 2,7 1,3 1,5 1,5
Skipasteinen 23 n fra Tananger 58.35/05.36 aug.13 9,3 2 4,5 1,1
Egersund 58.27/05.59 aug.13 4,4 2,2 6,6 1,9
Skarvøya s for Farsund 58.04/06.54 aug.14 0,1 0,1 0,7 0,1
Lindesnes 58.00/07.09 aug.15 7,3 1,4 4,4 0,7
Mandal 58.02/07.27 aug.15 5,5 1,8 0,4 0,1
Stokken 58.07/08.06 aug.16 8,6 2,2 5,4 0,8
Lusekilen-Blindleia 58.112/08.17 aug.17 2,3 0,4 5,3 1,7
Arendal gjeste havn 58.27/08.46 aug.18 6,6 1,9 2,4 1,2
Risør Østerfjorden 58.45/09.19 aug.19 7,4 1,1 4,7 1,8
Kragerøfjorden 58.52/09.25 aug.20 10,7 1,4 2,2 1,2
Stavern havn 59.00/10.03 aug.21 9,2 1,6 1,6 1,1
Tallakshavn 59.05/10.19 aug.22 0,1 0,1 4,1 1,1
Åsgårdstrand 59.21/10.28 aug.23 9,2 2,2 2,1 0,9
Gjennomsnitt     3,2 1,1 2,3 0,8
Antall pos med 0 dekn     6   8  
Antall pos med nedl lavere en 1.0     56   36  


 


Noe av utstyret vi har ombord

Weather forecasting sites of use:

http://www.yr.no  -Norwegian Meteorological institutt

http://www.dmi.dk - Danish Met. Institutt

http://www2.wetter3.de/fax  - Isobar charts for N. Atlantic, North Sea and Europe from UK Met.Office, Deutscher Wetterdienst, European centre for medium range weather, Meteorological service of Canada and Fleet Numerical and Ocenographic service.

Communication and weather.

Siller Lass VHF ship radio has call sign LJ 3903 and digital callsignal MMSI number 257 662 970. VHF ship radio is probably the most important safety device onboard. On the VHF we get gale warnings and weather forecasts and we can call other ships .

Our Raymarine C120 chart plotter gives us AIS (Automatic Identification System) with collision warning and information, like speed, course and MMSI telephone number of any approaching vessel. We can call the bridge using VHF channel 16 . If the vessel is larger than 300 ton, it is obliged to have AIS in function.

Outside Kvitsøy we were on the starbord bow of the huge cruise ship MS Opera. The bridge on Opera answered our MMSI call and advised us to keep course.The huge ship actually increased speed and went ahead of little Siller Lass under sail!

ICE internet and www. This communication system uses the old 450 mhz mobile net and covers the whole of Sweden, Denmark and Norway in one contract. Our ICE uses an antenna on the pushpit. The ICE receiver gives us wifi internally in the boat. Thus Norma, our webmaster, can sit anywhere in the boat with her PC updating our website. On her PC there is a camera where we can show our Skype contacts the scenery we are sailing through! We are measuring ICE download speeds along the coast and are posting the speed on www.sillerlass.no Google map for each harbour. The ICE download speed varies between 0,1 and 2,5 mb/s. So far very few harbours or sailing lanes along our path have been uncovered.
Click on the yellow balloons on our Norway west map (Cruise 2009) to check the download speed.

We have found www.yr.no most useful. On the ICE we test the reliability of www.yr.no several times each day. The Norwegian Met. Office, is doing a pioneer work testing new presentations like «hav og kyst» (sea and coast), rain radar and gives us this service free of charge.

We also use ICE to download gribfiles from U-Grib, a free weather service giving pressure profiles, precipitation and wind on any selected area on the globe.We select our local area and compare our own forcasts from U-Grib with yr.no. Weather can be fun! Extremely important for a sailor! If you want to test the U-Grib system: get download information by googling u-grib.

Kenwood short wave tranceiver. Jon Erik has a radio amatedur license: LA 8HE. For open ocean sailing, short wave communication is an alternative to the more costly satelite telephone. With a Pactor modem, we take down gribfiles when we sail offshore. We also send and receive e-mail at 10-15kb/s which is adequate for simple messages and grib files. During the 2009 Norwegian Cruise, we keep in contact most evenings with radio amateur friends along our long coast. A sailboat is a good platform for shortwave transmission and reception since the ideal ground plane for any antenna is the ocean. We use the aftstay as a non resonant antenna and a capacitive seacoupling through a copper mesh glued to the inside of the hull below the waterline. Our contacts in Scotland and Norway gives us good reports even with as low transmitting power as 20 -30watts. For further information see: www.franksingleton.clara.net and www.winlink.org