Sailing with

:: Contact us

Sailing with Siller Lass

Sandnessjøen - Lofoten - del 3

Vi avsluttet forige kapitel med tur til Skjærdingen, en av toppene i De Syv Søstre og ankring i lagunen på Hjartøya med havørn som havnevakt. Helgelandskysten har 12000 øyer, skjær og holmer. Dette er en seilers paradis, men det er få norske seilere fra sydlige deler av Norge her. Det er to myter om seiling nordpå sier Asbjørn Øverås i Bodø Seilforening: At det bestandig er kaldt og at været er for hardt, begge er feil. Når godværet først kommer blir det skikkelig varmt og problemet da blir ofte at det er for lite vind. Blir det hardt vær, så trekker vi inn i den indre skjærgården og fjordene, her er det lunt. Her følger et utvalg av havner vi besøkte i 2004.

Lovund (Sjøkart nr 59) N 66.22 E 12.22

Lovund (625 m) syns på lang avstand med sin karakteristiske tannform. Vi gikk til gjestehavna på nordsiden av Hamnholmen. Innløpet til gjestehavna er dårlig merket,-pass på. Her koster det kr 70 ved flytebrygge, 20 ekstra for landstrøm. Dette er typisk for for havnene på Helgeland. Øya er super for fjellvandring og fuglekikking. Toppen på 625 nådde vi ikke på grunn av tåke, men vi lå i ura og så lundefuglene komme inn i tusentalls i femtiden på ettermiddagen. Lundefuglene er noen kløner til å fly med sine stubbvinger. De virrer rundt i sirkler før de stuper hodekuls inn i reiret. Havørna svever høyt oppe på utkikke etter sveklinger.

Lovund er senter for oppdrettsnæringen på Helgeland. Med sine 360 innbyggere eksporterer øya for 200 mill kroner i fisk og oppdrettsutstyr. Driftighet og vellstand er synlig i godt striglede hus og hager. Øya har et flott, lite kystmuseum som viser fiskeri historie og et samfunn i vekst.
På Lovund traff vi mannskapet på "Exit" fra Nesna som ga oss innside informasjon om deres favoritthavner. Nesna er havna til båtfolket i Mo i Rana, en grei havn på indre lei.

Lovund i kveldssol                                    På vei ut fra Lovund

Vi seiler vidre i det ytre øyriket og passerer øysamfunnet Træna med sine ville taggete fjell og Træna-staven på utsiden. Træna er en perle i godvær sier våre venner som var innom. Men vårt mål er Klokkargården i Selvågen på Rødøy

Denne havna er ikke beskrevet i havnebøkene. Her går vi inn sydfra mellom Flatøy og Belgøy eller vestfra på nordsiden av Flatøy. Vertinne Malin Arntsen på Klokkergården forteller om restaureringen av den gamle klokkergården og serverer spøkelseshistorier og god mat. Malin har laget et flott bryggeanlegg av utrangerte fiskemærer. Hun har også lagt ut noen solid bøyer for større båter. Her er det merkede stier opp til toppen av Rødøyløva. På en time klatret vi opp i skaret over Klokkargården og så en time til til toppen med fenomenal utsikt over hele øyriket.

Skipper kona nyter utsikten fra Rødøyløva       Siller Lass ved flytebrygga

Engen-Holandsfjorden (62-63) N 66.42,5 E 13.43

Hit kom vi St Hansaften 2004 og da var flytebrygga med plass til 8-10 båter nettop kommet på plass etter vinteren. Tidevannsforskjellen nordpå kan være et par meter men nå er det flytebrygger på nesten alle steder. Tar du med et solid fenderbord klarer du også røffe fiskekaier med påler eller betong og bildekke uten å ødelegge skutesida. Det tok en times tur forbi Svartisvannet og inn til brefallet for å hente is til St Hans drinken. Skyene kokte vekk fra breen og toppene i det vi gle inn fjorden. Blåis og kritthvite snøflater mot knallblå himmel, noe så vakkert! I fjordgapet hadde vi dratt middagsmaten, seks flott sei som ble filetert, hakket og stekt som fiskekaker for 4 og 6 årig mannskap. En kjøttkvern til fiskemat hadde gjort susen, den tar vi med på neste tur. Middagsmaten blir både billig, sund og god på en slik langtur. Vi levet stort sett på selvfanget fisk hele turen, med avstikkere til artige spisesteder som Klokkargården

Siller Lass ved Svartisen                                       Kveldssol på Svartisen

Støtt (63) N 66.56 E 13.27

Rett utenfor Kunna (699 m) ligger det lille fiskeværet Støtt. Her var vi innom både på nord og sydgående. Vi ble tatt i mot på flytebrygga en sen kveld av væreier Sørensen som vennlig anviser plass, forteller om dusj og vaskemuligheter og åpner butikken hvis det er noe vi trenger. Han og familien er en institusjon på Støtt. Væreier av den gamle sorten, poståpner og fiskemottak som sløyer linefanget storkveite og sender fangsten sydover med hurtibåten.

Rundingen av Kunna kan være litt av en prøvelse. Kunna er et lite Stadt som du må forbi. Vi fikk kastevinder og byger med haggel. Så passerte Sør Fugeløy som vi besøkte på sydgående og Sandhorn med sine imponerende 994 m rett opp fra havet. Over Vestfjorden til Bodø gikk det i sol og feiende frisk bris.

Sandviken-Sør Fugeløy (64) N 67.03 E 13.47

Stedet for sol og bading på rivieriske sandstrender. Lundefugler i fjellsidene og vill natur. Kun en fastboende familie, ellers er gårdene nå feriesteder for Bodøfolket og andre inne på fastlandet. Sør Fugløy har en liten flytebrygge med plass til to båter men god sandbunn for ankring. Kastevindene fra de høye fjellene kan være skumle i styggvær sier våre venner i Bodø Seilforening

Sandstrender og bading i Sandviken-Sør Fugeløy

Bodø (65, 476) N 67.17 E 14.23

Bodø har en stor gjestehavn med havnevertinne, dusj og alle fasiliteter . I Bodø skiftet vi mannskap, reparerte varmeapparat og sjekket ut muligheten for vinteropplag. Jakelln Båt AS har båtlift og motorverksted. Vi besøkte Flymuseet, 30 minutters gangavstad fra gjestehavna. Vi var på tokt med RSS "Skuld" og lærte litt om skøytenes utfordringer av skipper Kjell Johansen. Lystbåtflåten er sommerkundene som bare øker i antall mens fiskeflåten minker. Vi drøftet hvordan vi kan bruke og øke RSS flåtens kompetanse mot oss seilere. Vi så noen nye muligheter: Instruksjon i sikkerhetsøvelser, rådgiving i veivalg, teknisk assistanse og reparasjoner. Skøytene driver i dag losfrakt og legeskyss som attåtnæring. Redningsselskapets drift er jo basert på frivillige bidrag og vi seilere bør støtte RSS flåten. Som medlem i Kystpatruljen får vi havneboka "Ferie og fritidshavner" som nok kan forbedres på noen områder, blant annet med dybdeanvisninger. Vi gikk inn i en av havnebokas anbefalt havner som viste seg ubrukelig fordi den var for grunn. Boka er tydeligvis laget av og for motorbåtfolket.

Vi drøftet utstyr, metode og drill i mann-over-bord MOB situasjon. Regel nr 1 er jo å sørge for å holde seg om bord. Sikringsliner på dekk og tre-punkts stropper er obligatorisk. Men om uhellet er ute så har vi på Siller Lass et ekstra fall til winch på mast og karabinkrok i andre enden. Karabinkroken klipses på vesten når vi har kommet i posisjon med MOB på le side. En nedkjølt og utmattet person i stor vannfyllt seilerdrakt kan veie 150-200 kg. Da må vi ha winch for å løfte MOB ut av sjøen. Fall til mastetopp er fint fordi vi kan klipse på både på hekken og langs hele le side. Men de vester som Redningsselskapet reklamerer for og selger har ikke festepunkt foran. Det skal en vest ha!
I Bodø intervjuet vi også Fransica og Clive Woodman på 21 fots Cornish Shrimper som var på vei sydover fra Lakselv til Dalen i Telemark. De hadde gått på ski vinteren 2004 fra nettop Dalen i Telemark til Nordkapp, en skitur på drøyt 2000 km. Nå seilte de kysten tilbake (1540 nm) til Dalen for å "circumnavigate Norway".
Sør Landegode-Fenes (65) N 67.23,30 E 14.15,40
Seks nm utenfor Bodø ligger den trygge havna på Landegode-syd: Fenes. Landegode med sin 788 m høye Kvittind er landemerke helt ut til Lofoten 50 nm over Vestfjorden. Innløpet i Skollerøysundet fra syd er som alle andre hurtigbåtleder langs hele kysten meget godt merket etter Sleipner ulykken ved Bloksen. I Feneshavna har driftige Bodøfolk gjenopptatt fiskeforedling og nå blomstrer bygda og alle tror på en lys fremtid. Våre venner i sveitsiske Vagabonda valgte å ligge ute i skjærgården utenfor Feneshavna men kom utpå morgenkvisten inn til oss for fendring etter å ha blitt jaget inn av Landegodes kastevinder.

Ytterligere fem nm mil ut i havet ligger Helligvær som vi gjerne skulle ha besøkt etter invitasjon fra 76 årige Leif Bramsether på sjarken Remi. Hans kai og husvær sto til vår disposisjon, slik er gjestfriheten her nord. Han ble for oss prototypen på veteranen som ikke gir opp. Ror Lofotfiske alene og er storfornøyd med fangsten og det harde livet. Hans beretning om hvorden han alene klarte å få om bord en kveite på 150 kg sto ikke tilbake for Hemmingways historie om "Den gamle mannen og havet".

Bodø Seilforening har i juni en regatta som går "Væran rundt": Helligvær-Givær-Fleinvær og Bliksvær. Er du i Bodø på denne tiden kan det være en ide å henge seg på denne regattaen for få med litt lokalhistorie og lokal kunnskap. Bodø Seilforening arangerer også Vestfjordsregattaen fra Nordskott til Svolvær litt senere på sommeren. Begge regattaer er viktige sosiale arrangement.

Midnattsol ved fra Landegode

Kjerringøy (66) N 67.31 E 14.46

Her en liten flytebrygge, er den opptatt så fendre mot en sjark og ro i land. Kjerringøy handelsted er nå et museum under Salten museum. Det består av 15 fredede bygninger i et unikt miljø. Anlegget er bevart med bygninger og store deler av innboet. Slutten av 1800-tallet var handelsstedets storhetstid. Handelsmann Zahl gjorde i denne perioden gode forretninger innen fiskekjøp, jektefart, eksport og import. Kjerringøy Gamle Handelssted arbeidet seg etter hvert opp til å bli det rikeste handelsstedet i Nord-Norge. Museet har et multimediashow av ypperste klasse, ta deg tid til å se dette.

Fra Kjærringøy seilte vi fin innaskjærsleie opp til Nordskott, siste stopp før vår 2004 overfart til Svolvær. Seilervenner forteller oss at vi gikk glipp av mange flotte havner nordøst for Nordskott på Engeløy, Lundøy og Hamarøy. Særlig panegyriske er beskrivelsen av Straumshavn på Hamarøy og Stefjordbotn med sin 1396 m Stetind, Norges nasjonalfjell.

På seilasen over Vestfjorden var vi innom en naturhavn med innløp på sydsiden av Lille Molla. Dette er en perle av en ankerhavn men bare i godvær.

Svolvær (73, 462) N 68.14 E 14.38

I Lofotens hovedstad var vi et par dager og klatret halveis opp på Svolværgeita. Vi delte erfaringer med Anders og Anniken Ljungkvist i Castelanus av Stockholm og Berit Nakling og Finn Stokke i Argo Navis av Stavanger. Nå blir det gråvær, lavt skydekke og regn noen dager så vi konverterer til museumturisme med besøk i Vest-Vågar med det flotte Espolin Jonson galleriet og Harr galeriet i Honningsvåg.Vest-Vågar har et ekslusivt rorbuanlegg med utleie av havkajakker og en bra restaurant.

Vi opplevde Lofoten som en stor turistmaskin. Mest spesiell var Nusfjord med sine fredede byggninger , trang men godt beskyttet havn og titall busslaster hver dag fra Hurtigruta og Cruiseskipene. Aldri har vi vel blitt tatt så mange bilder av i drivregn der vi lå alene i bunnen av den trange havna! Da godværet endelig kom var det på tide å sløre tilbake over Vestfjorden til Bodø. Våre Lofotinntrykk er derfor noe preget av drivregnet. På neste tur må vi nok få med oss mer, kanskje Værøy og Røst

Nusfjord havn og Siller Lass ved flytbryggen

Oppsummering : Vårt mål med disse tre kapitler har vært å få flere norske seilere til å oppdage hvilken unik kyst vi har. Vi traff flere tyske, svenske og danske seilere en norske både på turen i 1999 og 2004. Du må til Alaska for å finne noe lignende. Kysten er lang, men hvis du kombinerer seiling med fjellturer så opplever du mye mer og du mister ikke alle muskler i understellet. Turen kan deles opp med vinter-opplag for eksempel i Bodø eller i etapper hvor venner eller barn overtar enkelte strekk.

Norskekysten har ikke gode havnebøker, slike som for eksempel Kryssarklubbens havnebøker for Båhuslänkysten. Vi oppfordrer andre seilere å sende inn tilsvarende tur og havnebeskrivelser. Kanskje vi sammen med Seilmagasinet kan lage en webbasert seilerguide for Norskekysten?

Fakta
Siller Lass 1 er en German Frers Hallberg-Rassy, 36 fot med seilareal 70 m2 og vertikalspilet rulle-storseil og rullegenua. Båttypen er sikker, varm, lettseilt og ypperlig egnet for to pensjonister på langturer.
Tidsfordeling seil/motor-seiling var i 2004: 30/70. I kurs mot været, som vi hadde på lange strekk nordover, motorkrysset vi med flatt storseil. Dette gir stabilitet, sikkerhet og ekstra fremdrift i sjøene.
Forbruk av diesel var 1360 liter på 340 timer motortid som gir 4 l/time.
2004 hadde en uvanlig kald forsommer, men med gode seilklær og i en varm båt frøs vi ikke.
Utseilt distanse Tønsberg til Nusfjord og retur: 2380 nm. Til sammenligning: Dist. nordpolen-ekvator = 5400 nm. Norskekysten er langt og verden er egentlig liten!
I 2004: Ute fra hjemmehavn fra 9 mai til 8. august: 91 dager.
88 havneanløp ga god trening i å legge til og gå fra kai på spring, mange ganger helt nødvendig med vindpress mot brygga. Stort sett flytebrygger over alt, men fenderbord nyttig på faste kaier.
Mannskap hele turen: Pensjonistene Norma og Jon Erik Saugen med korte besøk av sønn, barnebarn på 4 og 6 år og venner.
Ha med sammenleggbare sykler hvis du har plass om bord samt lette fjellstøvler for toppturene.
Førstehjelp om bord: se egen informasjonsboks
Værvarsel via mobiltelefon med GPRS. Her er det viktige ting på gang, se egen artikkel.
Armitage "Norwegian Cruising Guide" får en oppdatering i 2006. De nye rettighetshaverene til denne boka, John Harries og Phyllis Nickel, sier at vi kan laste ned oppdateringer av 1996 utgaven på www.norwegiancruisingguide.com. Boka vil for fremtiden bare bli tilgjengelig som web bok.
Les om Clive Woodmans fenomenale ekspedisjon Norge rundt med ski og båt på www.nordic-odyssey.com
Lovund Rorbu Hotell med spisested, dusjer, flytebrygger og turtips: tlf 75 09 45 32
Klokkergården Gjestgiveri Tlf: 750-97333. E-mail: malin@klokkergaarden.no
Henningsvær feriebrygge: Bestill kaiplass og bord på Fiskekrogen restaurant
tlf 76 07 46 52

Jon Erik til rors

Opp                Lista til Ålesund              Ålesund til Sandnessjøen

Home

© Copyright 2004 Sailing with Siller Lass. All Rights Reserved.