Sailing with

Norge på langs med Siller Lass, del 2

Ålesund to Sandnessjøen

Lista to Ålesund           Sandnessjøen to Lofoten

Vi avsluttet forrige artikkel med en bestigning av Slogen i bunnen av Nordangfjorden. William Cecil Slingsby beskrev Slogen som: "….one of the proudest in Europe".
Mange seiler utaskjærs for å komme så fort som mulig til drømmen: Lofoten. Vi har valgt å seile mest mulig innaskjærs for å få med oss lokalkultur, fjell og folk. Kysten er full av fine topper som lett kan nås fra båten. Norge er mer en du aner. Snakk med de lokale turlag og turistkontorer og ta med fjellstøvler og DNT’s: " Til fots i Norge".

Ålesund seilforenings havn Nørevika.
(Sjøkart nr 30) N 62.28,1 E 6.13,4
Det
er et bra alternativ til havna inne i vågen. Her finner du et moderne anlegg med dusj, vaskemaskiner og kort bussreise inn til byen. Her ligger det tyve 12,5 metere som seilforeningen har restaurert. Det er imponerende å se hva entusiaster kan få ut av et vrak hvor bare spantene minnet om at dette en gang var en seilbåt. Ta kontakt med havnesjefen for plass. Han anbefaler også Gåsholmene ( N 62.27 E 6.12,3) tvers over fjorden fra Nørevika som et bra alternativ hvis du vil bade i sjøen.

Hjartøya-Molde. (31) N 62.43,1 E 07.10,3

På Hjartøya kan du ligge for anker eller på flytebrygga til Molde seilforening mens du tar med ungene på det fine fiskerimuseet. Men kommer du til Molde under jazz festivalen midt i juli og skal ha med deg konserter anbefaler vi Tøndergård havna utover mot flyplassen. Det er 20 minutters gang-avstand fra havna inn til sentrum. Reknes havna ved stadion er gjerne overfylt og bråkete under

Utsikt over  Molde

Bjørnsund ble fraflytta i 1970 åra. På det meste bodde det her 7-800 mennesker. Øyene her helt ute i havgapet er nå et populært feriested for velstående Moldensere. Vi har ligget i Nordre Bjørnsund hvor du kan komme helt opp til fyret. Bjørnsund er et fint alternativ til Bud før Hustadvika

Bud. (35) N 62.54,2 E 06.54,5 og Stoplelei

I Bud kan det bli trangt når det blåser opp og folk venter. Hustadvika er som Statt: en psykisk utfordring første gangen. Skippern på redningsskøyta anbefalte oss: "Ikke gå utaskjærs, men gå Stopleleia. Det ser trangt ut på kartet, men merkinga er god". Det stemmer: Leia er veldig godt merket og med fornuftig navigering, forsiktig seilføring (her er det noen trange 90graders svinger) går det greit. Den Norske Los og en god kartplotter hjelper også. I hardt vær kan det bryte sammen i hele løpet mellom Seibogen og Ænesfallet. Men da ligger vi i havn! Turen videre gjennom Svartoksleia og inn på sydsiden av Kvitholmen til Håholmen er grei.

Havna i Bud

Håholmen (35) N 63.01,7 E 07.23,8 på veien til Kristiansund På Håholmen har Ragnar Thorset bygget et lite monument over sine bragder med Saga Siglar. Her er det en lun havn med flytebrygger, og en utmerket restaurant. Et museum med restene av Saga Siglar og film om bygging av Thorsets båter og ferder til Grønland og Nord Amerika. Vel verdt et besøk hvis da ikkje ferden tok deg direkte utaskjærs til Kristiansund. Fra Håholmen og ut forbi Hottane lykt skal du holde tunga rett i munnen. Overett merkene på Rangøya er ikke lett å se. Alternativt kan du gå omveien til Kristiansund på innsiden av Averøya (23 meters bro på Kystveien).

Trangt løp ut fra Håholmen
Kristiansund har en bra gjestehavn innerst i Vågen. Vaskemaskiner, dusj og kort vei til sentrum. Smia restaurant i gjestehavna har kystens beste bacalao. De brygger sitt eget bacalao øl og har en fin atmosfære og et vennlig vertskap, anbefales!

På vår siste tur fikk vi med oss en lokalkjent Hitraværing på turen videre nordover. Det resulterte i at vi ikke fulgte Trondhjemsleia som de fleste med hastverk gjør. Vi gikk ut i det spennende farvannet mellom Smøla, Hitra og Frøya.

Armitage/Brackenbury beskriver et tyvetalls havner i dette området. Vi var innom to som vi skal beskrive nærmere. Men først var vi innom Ringholmen på Tustna ( N 63.12,2 E 07.57,6) som ligger i hurtigbåtleie ut mot Trondhjemsleia. Ringholmen Sjøhus er bygget opp over et nedlagt fyr, en parallell til Håholmen. En grei havn med flytebrygge og restaurant. Vi var også innom en flott naturlagune som ble plukket ut etter ankersymbol på kartet: Nordvågen på Ertvågøya (N 63.15,4 E 08.19,4). I disse ankersymbolene ligger det mange hundre års erfaring, vi bruker dem for å finne våre egne lune ankerplasser.

På en slik langtur treffer du gjerne igjen de samme seilerene mange ganger. Vi utveksler erfaringer om havner og naturopplevelser og får derfor et bredere inntrykk av denne fantastiske kysten enn om vi skulle seile helt alene. Et ektepar i "Vagabondo" fra Sveits overrasket oss stort da vi kom tilbake til Kristiansund på sydgående. De seilte innerleia på vestsiden av Smøla fra Veidholmen til Ringholmen. Sjekk det kartet! Leia ser komplett umulig ut med myriader av grunner, brott og skjær. Men det går altså en innerlei rundt hele Smøla. En slik seilas er bare mulig for oss ikke lokalkjente med GPS og en moderne kartplotter.

Titran- Innervågen på S-Frøya. (41) N 63.40,4 E 08.19

På vei inn til Titran kom vi midt opp i en flokk med spekkhuggere. Det ble høy puls og videofilming. De flotte dyrene fulgte oss en god stund, de syntes tydeligvis at buken på Siller Lass var vakker! Sjefen i flokken hadde kjælt med båter før og fått slått av toppen på ryggfinnen. Vi satte propellen i fri!

Titran er det et monument med navnene på 140 fiskere fra øyene rundt som mistet livet i en orkanaktig storm 13-14 oktober i 1899. Slike katastrofer ville neppe kunne skje i dag med moderne kommunikasjon og værvasling. I dag er det få fiskere tilbake på Titran. Her er næringsveien turister som blir med lokale sjarker ut for å ta storfisken, eller de går ut selv i leide aluminiums 15 fotere. Alle småhavnene rundt Smøla, Hitra og Frøya, ja langs hele kysten, driver turistnæring på denne måten.

Knarrlagsund (38) N 63.38,3 E 09.00

Her, som på V Frøya er det store oppdrettsanlegg. Slaktingen foregår nå i store, sentraliserte anlegg. Nye EU krav fører til at småanleggene langs hele kysten legges ned med påfølgende arbeidsløshet. Knarrlagssund har flytebrygger, kro og butikk. Her er fint å gå tur og lade opp før seilasen nordover Tarvefjorden opp Trøndelagskysten til Stokksund. Brua nord i Knarrlagssundet er på 17 meter. 2004 ble derfor siste året vi gikk i gjennom her. Nå skifter vi ut vår HR 36 med etterfølgeren HR37 for å få full ståhøyde i byssa til en skipper på 1,92. Med på kjøpet får vi dessverre en 17 meter mast. Synd at det er så mange 16 og 17 meters bruer langs hele kysten. Vår neste tur til N Norge vil trolig gå på utsiden av Frøya til utværene Sula, Mausundvær og Halten. For de med hastverk som fortsatt seiler Trondheimsleia er Kongensvoll, rett i utløpet av Trondheimsfjorden en havn som alle snakker bra om.

Knarrlagssund
Blindvåg i Stokksund (44) N64.02,5 E 10.03,7

Blindvågen er en perle av en havn med flytebrygger, dusj, toaletter i den lokale båtforeningen. Hjemehavn for Åfjjordbåtene og en artig kro som drives av en tidligere Sintef forsker. Han har bygget kroa ut på noen nedlagte laksemærer, genialt gjenbruk! Seilasen opp hit fra Frøya-Hitra eller Trondheimsfjorden er stort sett grei, innaskjærs i åpne fjorder

Blindvågen-Stokksund

Mange seiler Folla rett inn til Rørvik. Men vi har valgt å seile så mye innaskjærs som mulig, dels fordi det er mye spennende å se, dels på grunn av beskyttelse.

Sandviksberget (45) N 64.19,4 E 10.27

er en liten, men beskyttet havn som byr på hellerisninger i fjellet på turen til toppen over havna. En alternativ lun havn er Sætervika, 5 nm lengere nord. Dette blir også siste stopp før vi går inn i den spennende Flatanger skjærgården. Flatanger har en trang indre lei som minner om Blindleia på Sørlandet. Uten detaljkartnene i 1:20.000 i Den Norske Los hadde vi neppe oppdaget denne leia som tok oss helt ut til utløpet av Namsfjorden. Småværet, Villa og Utvorda-Hamnevika er mulige havner i denne leia som også byr på lune laguner for ankring og fiske.

Jon Erik på Sandviksberget

Villa havn (46) N 64.32,7 E 10.42,23, Villa Fyr

Fra Flatanger-blindleia tok vi en avstikker ut til den fine lagunen på østsiden av det fredete Villa fyr. Her er en liten flytebrygge med plass til et stk HR 36, men fin ankerbunn i lagunen utenfor. Fyret ble bygget i 1839, en sinnrik konstruksjon med trekk luker rundt bunnen og en sentral pipe for kullbluss i toppen. Kull ble fraktet hit fra Skottland med seilskuter og kjærreveien ut til fyret. Vi plukket opp kullbiter som vi skal bringe med oss på neste tur med Siller Lass tilbake til Skottland. Fyrvokterboligen og fyret holdes i dag vedlike av Villa Fyr Venneforening, se Båtmagasinet nr 10/2004 for en detaljert beskrivelse .

Abelvær (47) N 64.44 E 11.11- Rørvik-Brønnøysund

Fra utløpet av Flatanger blindleia ved Utvorda er det 9 nm over Follafjorden til det godt merkede sydlige innløpet i Abelvær. Her er solide flytebrygger bygget opp av gamle laksemærer. Her er også stor gjestfrihet og blide fjes til tross for at foredlingsanlegget for laks ble nedlagt i 2004 med tap av 100 arbeidsplasser. Vi snakket med to unge grundere som jobber med å skape ny virksomhet rundt skjellproduksjon. Abelvær anbefales som en trivelig hvilehavn for proviantring og rusleturer.

Fra nordre utløp av Abelvær ut til Svartflæsa og innløpet til Rørvik er det bare 3 nm. Folla er ikkje til å spøke med her i en SV kuling. Derfor er den indre leia som vi nå har seilt begge veier, et godt alternativ i hardt vær. De fleste ville vel stoppe i Rørvik for å besøke det nye kystmuseet, men vi fikk god bør og seilte i beskyttet farvann helt opp til Brønnøysund med god gjestehavn og et velfylt vinmonopol. Venner tok oss med bil ut til hullet i Torghatten. I Torgfjorden rett på innsiden av Torghatten ligger det en stor varde kloss inntil leia med et ørnerede på toppen. Se etter ørnefamilie på toppen av varden!
Top of page

Rødøyvågen (55) N 65.48 E 12.33

Skiløpern i hellerissningsfeltet på Rødøy er modellen for logoen til OL på Lillehammer. Vi gikk in til kaia i den sydligste fingern i vågen på vestsiden av øya. Av lokalfolk fikk vi vite at hellerssingsfeltet ligger nord i vågen mellom Flatøy og Rødøy og at vi sydfra kunne gå med båten helt opp til flytebrygga rett under feltet. Vi valgte å gå den rødmerkede stien (ikke godt merket!) fra bunnen av den nordligste fingern i Rødøyvågen, en drøy halvtimes gange hvis en ikke roter seg bort. Breveteran Øyvind Kulberg ved Kongsberg Skimuseum har en fargerik teori om hvordan denne skiløperen renner ned i reinsflokken og skadeslår dyra i beina mens vennene renner etter for å drepe. Sagaen sier faktisk at reinsjakt foregikk på den måten. Figurene i fjellet ved Sandviksberget og her på Rødøya er store dyr: Reinsdyr, elg og hval går igjen begge steder. Her ofret mennesker til sine guder for tusner av år siden for å få stor fangst.

Skiløpern på Rødøy- modellen for Lillehammer OL logo

Sandnessjøen (57) N 66.01 E 12.38 og de Syv Søstre.

Nå er vi kommet til smørøyet på hele Nord Norge turen: Helgeland. Vi kan seile her i skjærgården mellom Brønnøysund og Bodø i flere år og stadig oppdage nye perler. Her har vi Svartisen og vi har øyer med 1000 meters topper helt ute i havgapet. Vi har utvær, fisk og fugl og lyse netter. Vi har lune havner og varme mennesker overalt. Ute på øyene er det heller ikkje så overfylt av buss og bilturister som i Lofoten.

"Ved Alsterhougs prestegaard findes at se,

Syv Søstre , som fletter sin’ lokker i sne,

Syv Damer , og alle saa vilde,

Hvoraf i Land-Cartene meget gaar Rye,

Hvis topper opstiger anseeig i Skye, og sees i havet så vide"

Dette sa Peder Dass om de Syv Søstre som er synlig helt ned til Brønnøysund. Legg inn en dag ekstra og lei sykler hos Sandnessjøen Turistkontor. Det er fem km å sykle ut til godt merket sti opp til Skjærdingen (1037m). Turen tar 4 timer i normalt tempo. Utsikten fra toppen er fenomenal. De sprekeste tar traversen over alle toppene men det er en full dag. Kart med alle rutene kjøpes hos Turistkontoret.

Hjartøyvågen syd for Dønna (57) N 66.00 E 12.24
Armitage /Brackenbury beskriver denne naturhavna slik: "A superbely and sheltered scenic wild anchorage, with an eagle nesting in a tree….".
Jo sanndelig min hatt, i det vi glir inn i vågen ser vi en diger bamse av en havørn på en knaus som passer på oss helt til vi har kommet til ro og fått i oss ankerdrammen. Så stille og vakkert, slike naturopplevelser glemmer vi aldri. Stor torsk trukket på ripa til middag og rusleturer over gamle tufter. Her ute bor ingen i dag, bare sau og ørn. Ingen støyende unger som freser rundt i Zodiaker, bare terneskrik, fred!

Hjartøy lagune

Referanser (se også Lista-Ålesund):

Snakk med skippern på redningsskøyta. Han har vanligvis tid til en prat, særlig hvis du er medlem av Kystpatruljen. Telefonnummer for skøytene i Redningsselskapets medlemsbladet.

Tøndergård båthavn i Molde      71 25 40 68

Håholmen Havstuer                      71 51 72 50

Ringholmen Sjøhus                      71 52 04 02

Villa Fyr Venneforening www.turistinfo.net/Villa/villa.htm

Sandnessjøen Turistkontor         75 04 45 00

Hjelpemidler , nyttig utstyr og tips for seiling på Norskekysten:

Siller Lass har en dagslys kartplotter med Navionics kart. I trange farvann som i Stopleleia og innerleia på Flatanger kysten, ja på hele kysten er dette et supert hjelpemiddel. Navionics kartene hadde i  2004 en iriterende systematisk feil som trolig skyltes feil kartdatum, dette skal nå være rettet oppSjøkart er dyre. 70 kart som dekker Oslofjorden til Andøya koster nye ca kr 13.000.
Byttelån med andre eller averter etter brukte kart. Du trenger ikke helt nye kart hvis din kartplotter har oppdaterte brikker
Radar hadde vi kun virkelig nytte av en gang på siste tur : I tett regn og tåke med mye skipstrafikk på Lepsøyrevet. Radar krever trening og det er en utfordring å huske på å trene i godt vær. Hvis du ikke kan finstille og tolke radarbilder er radaren en helt unyttig investering.

Flatskjerm TV om bord var nyttig både for værvarsel og underholdning når vi er borte så lenge som tre måneder. Glomax antennen ga forbausende godt mottak i nesten alle havner

Værvarsel: Isobarkart tatt ned på PC via en mobiltelefon med GPRS og data akselerator var svært nyttig. Storm har en fire dagers grov vind-vektor varsel for lokale steder som du kan klikke deg fram til på kartet på PC.  Det samme har  danske DMI med en seks døgns prognoser for temperatur, nedbør, vindstyrke.  Alle værvarsel fra norske DNMI, særlig de som spesifikt går på sjøvær følges nøye på mellombølge: Kvitsøy (1314 khz),Vigra(630 khz), og Røst.(675 khz). Et par ganger ringte vi ”betal kr 25/min” værvarsel  fra DNMI i Bergen og Tromsø. Flere vennebåter hadde værfax men slet med å få brukbar informasjon.

Havne og kai manøvre. Pussig nok så er den største utfordringen for mange nettop det å legge til og gå fra kai med en stor, tung seilbåt i kraftig vind.Tren på å legge til og gå fra kai med spring! Du kommer til å trenge dette mange ganger på  N Norgesturen!

Opp:   Top of page

Homepage               Lista to Ålesund          Sandnessjøen to Lofoten

© Copyright 2004 Sailing with Siller Lass. All Rights Reserved.